R E J S E R

Nepal 2013: Indeholder fotos fra trek til Everest Basecamp

Udstyr: EOS 5D mk. II, EF 17-40mm 4.0 L USM, EF 15mm 2.8, EF 50mm 1.8 II og EF 70-200mm 4.0L USM IS. Denne gang havde jeg valgt at rejse i gruppe med rejseselskabet Topas. Turen gik til Gokyodalen, hvor vi kunne bestige Gokyo Ri, videre over Cho La passet til Khumbudalen, hvor morænen fra Mt. Everest løber. Her var der mulighed for at nå Everest Basecamp og Kala Patar. Jeg nåede dog ikke Everest Base Camp, da jeg var blevet temmelig træt, da vi nåede Gorak Shep. Jeg valgte at spare kræfterne til Kala Patar. Obs.: Indeholder rigtig mange fotos

Nepal 2011: Indeholder fotos fra trek til de hellige søer ved Gosainkund

Udstyr: EOS 5D, EF 17-40mm 4.0 L USM, EF 15mm 2.8 og EF 100-300mm 4.5-5.6 USM. To overnatninger i Kathmandu. Så var det afsted med bus til Dhunche. Fantastisk smuk bustur. Og lidt vild! Vejen var ikke særlig god og et par steder var den skredet væk. Jeg startede med at gå fra Dhunche til Sing Gompa. 5 km i fugleflugt, en stigning på 1100 m! Jeg tror faktisk jeg havde en snert af højdesyge. Men jeg nåede Gosainkund og havde håbet på en badetur i en af de hellig søer, meeeen de var godt nok frosset til.... Det var koldt, men heldigvis havde jeg en rigtig god sovepose. Turen gik videre op over Laurebina La, 4610 m.o.h. ad meget lidt befærdede stier tilbage til Kathmandu. Hård, men meget smuk tur.

Nepal 2010: Indeholder fotos fra Kathmandu, Pokhara og trek til Annapurna Sanctuary og Poon Hill

Udstyr: EOS 40D, EF 17-40mm 4.0 L USM, EF 15mm 2.8 og EF 100-300mm 4.5-5.6 USM. Jeg havde 4 dage i Kathmandu. Den var godt nok blevet meget større siden sidst - 1987. Jeg tog så bussen til Pokhara. Også blevet større, men stadig en god atmosfære ved søen, Lakeside. Efter et par dage der startede jeg så på min trek til Annapurna Sanctuary. På vejen tilbage gik turen forbi Tadapani, Ghorepani og Poon Hill, som jeg besøgte første gang i 1979. Det har altid stået for mig som et utroligt smukt sted. Denne gang var jeg heldig at komme lige midt i at rhododendrontræer stod i fuld flor. Jeg havde hørt meget, men virkeligheden slog alt. Jeg fløj tilbage fra Pokhara til Kathmandu. Langs med Himalaykæden. Også et smukt syn, som jeg desværre ikke fik mulighed for at fotografere.

USA 2007: Fotos fra Lake Havasu City, Bryce Canyon, Zion,Gran Canyon, Las Vegas.....

Udstyr: EOS 10D, EF 17-40mm 4.0 L USM, EF 70-200mm 2.8 L USM, Sigma 14mm 2.8 HSM EX

Tibet 1987: Fotos fra Tingri, Gyantse, Shigatse, Yamdrok Tso, Lhasa og Sakya

Udstyr: Canon F-1n og FD 35-105mm 3.5-4.5 og Kodachrome 25 og 64. Jeg rejste med bus fra Pokhara til Kathmandu. Derfra næste dag med bus til grænsen mellem Tibet og Nepal. Næste morgen kom vi så med en kinesisk militærbus til en militærpost nær Tingri, hvor vi overnattede. Den stakkels Søren Lauridsen var ramt af højdesyge. Vi havde nemlig krydset et pas i 5400 m højde. Heldigvis havde han det bedre dagen efter. Men hans nat var ikke god. Det var så hundekoldt, der måtte en bundsenbrænder til at varme olien i bundkaret op, inden de kunne få gang i motoren. Så gik det videre til Shigatse. Ialt 4 dage i bus. Vi havde en overnatning i Shigatse og så gik det videre til Gyantse til Lhasa forbi den smukke Yamdrok Tso. Efter nogle dage returnerede jeg til Nepal.